به گزارش مشرق، «محمود رضا حقی فام» معاون هماهنگی توزیع توانیر در تاریخ 31 اردیبهشت 96 همانند عملکرد سالهای گذشته وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق به سیاستهای التماسگونه دست زده و عنوان داشته است که «عمده همکاریها برای کاهش و مدیریت مصرف برق در فصل تابستان برای مشترکین صنعتی، تجاری و اداری بوده و نیازمند همکاری مشترکان خانگی در کاهش ایجاد پیک بار هستیم.»
گفتنی است که عموم برنامههای پیشنهادی وزارت نیرو برای کنترل مصرف برق، تشویق و تقاضا از مردم و صنایع برای کاهش مصرف برق است. به عنوان مثال «آرش کردی» مدیر عامل توانیر در خرداد ماه سال 95 اعلام کرده بود صنایعی که در زمان اوج مصرف، اقدام به صرفهجویی کنند هر کیلووات برقشان به قیمت 150 تومان خریداری میگردد. بر اساس این اطلاعیه در صورتیکه مشترکین اداری و تجاری از مولد اختصاصی خود برای تامین بخشی از برق مصرفی در ساعات بار حداکثر استفاده را داشته باشند؛ شرکت برق به ازای هر کیلووات تولید برق مبلغ 150 تومان، و هزینه سوخت مصرفی (معادل 40درصد لیتر گازوئیل یا 25درصد مترمکعب گاز به ازاء هر کیلووات ساعت) پرداخت میکند.
در حالی سالهای زیادی است که وزارت نیرو برای گذر از پیک مصرف برق در تابستان دست به دامن صنایع بزرگ شده است که ریشه این مشکل را می توان نبود انگیزه برای مصرف کنندگان برق، به منظور مشارکت در کاهش و مدیریت مصرف برق دانست.
در برخی از کشورهای پیشرفته دنیا با وضع مشوقهای مالی در حوزه تعرفه گذاری برق، نیاز برق خود در شرایط پیک را به سادگی مدیریت کردهاند و تنها با قانونگذاری صحیح در این حوزه با کمترین بار اجرایی آن را عملیاتی کردهاند. در این کشورها با توجه به روند مصرف عموم مردم، میزان مشخصی از هر حامل انرژی به عنوان الگوی مصرف مجاز تعریف میشود و هزینه مصرف کمتر از الگو، ارزانتر تعیین میشود. با عبور مصرف از مقدار الگو، قیمت به صورت ناگهانی افزایش مییابد تا مشترکین پرمصرف با پرداخت هزینۀ واقعی انرژی، رفتار خود را اصلاح کنند.
بنابر این لازم است که وزارت نیرو به جای برنامهریزی برای مدیریت صنایع و مراکز بزرگ مصرف برق، اصلاح تعرفهگذاری برق را در دستور کار قرار دهد تا علاوه بر مدیریت مصرف برق در پیک، انگیزه مصرفکنندگان برای کاهش مصرف برق افزایش یابد.